Szkolenia cieszą się coraz większą popularnością. Dzięki nim pracodawcy podnoszą kwalifikacje swoich pracowników, zapewniając im rozwój. Niestety wiele szkoleń należy do gatunku tych, które „się odbyły”. Co zrobić, by to właśnie Twoje szkolenie nie tylko dało wiedzę i umiejętności, ale również pozostało w pamięci uczestników?

O czym warto pamiętać przed szkoleniem?

Szkolenie staje się skuteczne jeszcze przed tym, zanim się zacznie. Kwestia leży w jego odpowiednim przygotowaniu, poznaniu uczestników oraz dopasowaniu treści i materiału szkolenia do ich potrzeb i oczekiwań.

Poznaj oczekiwania uczestników

Przed szkoleniem warto również poznać oczekiwania uczestników – Twoje warsztaty lub wykład z pewnością będą inaczej wyglądały, jeśli skupisz się w nich na przekazaniu wiedzy i teorii, inaczej w przypadku nauki umiejętności twardych, a jeszcze inaczej, gdy szkolenie dotyczy np. rozwoju osobistego.

Przygotuj się merytorycznie

Wybór zagadnienia nie gwarantuje tego, że grupa osób biorących udział w szkoleniu wyniesie z niego oczekiwane korzyści intelektualne. Pamiętaj o tym, że w przygotowaniu merytorycznym musisz uwzględnić poziom wtajemniczenia uczestników w dany temat. Zaawansowana grupa może czuć się rozczarowana, jeśli dane zagadnienie przedstawisz na ogólnym poziomie, natomiast osoby mniej wtajemniczone prędzej czy później stracą koncentrację, gdy poziom zawansowania szkolenia przewyższy ich potencjał.

Wskazówki, które przydadzą się w trakcie szkolenia

Teraz nadchodzi czas, by wreszcie zacząć dzielić się wiedzą i umiejętnościami. Kilka warunków może sprawić, że okaże się to łatwiejsze.

Szkolenie – w co się ubrać?

Wiele podręczników mówi o tym, że niebieska koszula to element, który wzbudza zaufanie, a także komunikuje profesjonalizm. Czy zawsze musi tak być? Przypomnij sobie Steve’a Jobsa czy Billa Gatesa, którzy w czasie wystąpień nie zmieniali swoich ulubionych outfitów. Wystarczy odwiedzić popularny TEDx, by przekonać się, że ten wystudiowany zestaw, czyli błękitna koszula i garnitur lub żakiet, należą do rzadkości. Co zatem na siebie włożyć? Wystarczy ubrać się schludnie, tak by okazać szacunek uczestnikom, nie warto jednak rezygnować z indywidualnego stylu, by nie stracić na wiarygodności.

Zapoznaj się z uczestnikami

Uczestnicy szkolenia stanowią pewną większa lub mniejsza grupę, jednak nie możesz zapomnieć o tym, że każdy z nich jest wyjątkową na swój sposób osobą. By zdobyć ich zaufanie najpierw przedstaw siebie. To sprawi, że poczują się swobodniej, wiedząc, z kim przyjdzie im pracować. Następnie daj im możliwość, by sami dali poznać się Tobie i reszcie grupy.

Określ plan szkolenia

Wyobraź sobie, że stoisz na peronie na małej stacji i czekasz na pociąg, który nie przyjechał o czasie, a jakichkolwiek komuników brak. Wiedząc, ile przyjdzie Ci czekać, z pewnością towarzyszyłoby Ci mniej nerwów i niepokoju. Podobnie jest z chłonieniem wiedzy. Uczestnicy szkolenia zachowają więcej cierpliwości, jeśli przedstawisz im szczegółowy plan i będą wiedzieć, ile pracy jeszcze ich czeka. Warto również wspólnie z uczestnikami ustalić zasady szkolenia, których przestrzeganie usprawni cały jego przebieg. Nie chodzi o skomplikowane regulaminy, ale proste zasady typu:

  • słuchamy się nawzajem,
  • wyciszamy telefony,
  • nie przerywamy sobie,
  • zwracamy się do siebie z szacunkiem

Reaguj na bieżące wydarzenia

Z każdą grupą pracuje się inaczej. Jedna może być aktywna, inną trzeba specjalnie motywować do pracy. Pamiętaj o tym, by angażować się w interakcję. Pytaj o to, czy wszystko tłumaczysz jasno, pozwalaj zadawać pytania i kwestionować pewne zagadnienia. Dobierz swój język do potrzeb grupy – jeśli zauważysz, że możesz używać skomplikowanego słownictwa, nie krępuj się.Kiedy grupa operuje mniej wyrafinowanym językiem, wówczas staraj się mówić jaśniej.

Po szkoleniu

Każde szkolenie jest okazją do nauki również dla Ciebie. Na końcu warto zadać uczestnikom pytania lub zrobić krótką ankietę ewaluacyjną, która da Ci odpowiedź na pytania czy:

  • Twoje metody nauczania są skuteczne i przyjazne,
  • uczestnicy szkolenia są zadowoleni,
  • coś zostało przekazane niejasno,
  • uczestnicy mogą zasugerować Ci jakieś zmiany w prowadzeniu szkolenia.

Ankietę taką warto stworzyć wcześniej, by móc jak zawrzeć w niej jak najwięcej treści, która pomoże Ci się rozwinąć.