Pracujesz 8 godzin dziennie przy komputerze? To zapewne nie koniec mordęgi dla Twoich oczu. Wracając do domu przeglądasz newsy lub social media na swoim smartfonie, w domu oglądasz telewizję, by wieczorem znów przewijać ekran smartfonu. Jak zadbać o oczy w czasie pracy z komputerem, by przedwcześnie nie nabawić się wady wzroku? Poznaj kilka skutecznych sposobów.

Co grozi Twoim oczom w czasie długotrwałej pracy z komputerem?

Każda osoba pracująca przy komputerze prędzej czy później nabawi się problemów ze wzrokiem. Poważnych wad oraz nadmiernego przemęczenia wzroku można jednak uniknąć. Najczęstszym problemem jest tzw. syndrom widzenia komputerowego (CVS). Czym się przejawia?

  • Przez ograniczoną liczbę mrugnięć powiek, rogówki stają się niedostatecznie nawilżone.
  • Pojawiają się ból oczu oraz swędzenie.
  • Wzrok się osłabia, następnie sukcesywnie pogarsza.

Przygotuj stanowisko pracy

Zacznij od tego, by ekran komputera znajdował się w odległości od 50 do 70 centymetrów od Twoich oczu. Optymalna wysokość dla górnej krawędzi monitora to dokładnie wysokość Twojego wzroku. Dzięki temu odciążysz również mięśnie swojej szyi. Monitor powinien być również pochylony pod kątem 10-20 stopni.

Ustaw odpowiednio jasność i kontrast monitora. Zaleca się, by jasność ustawić na niższych wartościach, natomiast zwiększyć kontrast.

Bardzo ważne jest także oświetlenie pomieszczenia, w którym pracujesz. Zaleca się łączenie światła sztucznego oraz naturalnego. Warto zadbać też o to, by oświetlenie sztuczne nie było punktowe, a rozproszone. Dzięki temu unikniesz odbicia punktów światła od monitora.

Mrugaj

Normalnie w czasie jednej minuty wykonujemy około 12 mrugnięć powiekami. W czasie wpatrywania się w ekran komputera częstotliwość tam spada nawet do 2- 3 mrugnięć. Przez to oczy stają się mało nawilżone, co prowadzi do wysuszenia rogówki. Naklej na swoim monitorze samoprzylepną karteczkę, przypominającą o mruganiu, rób co godzinę około pięciominutowe przerwy, w czasie których zamykaj oczy i wykonuj obszerne ruchy gałkami ocznymi. Nie tylko nawilżysz oczy, ale również wzmocnisz mięśnie odpowiedzialne za ich ruch. Stosuj również krople z kwasem hialuronowym, które odpowiednio nawilżą Twoje rogówki.

Na odpowiednie nawilżenie rogówki wpływa też wilgotność powietrza w pomieszczeniu. Jej optymalny poziom to około 45-55%. Osiągniesz ją wietrząc biuro, ograniczając korzystanie z klimatyzacji czy korzystając z nawilżaczy powietrza oraz ustawiając w biurze rośliny zielone.

Wybierz okulary do pracy z komputerem

Osiągnięcia w optyce pozwoliły na stworzenie szkieł, które niwelują negatywny wpływ światła z urządzeń elektrycznych na oczy. Nawet jeśli nie masz wady wzroku, warto zaopatrzyć się w zerówki, które posłużą Ci wyłącznie do pracy z komputerem.

  • Szkła z antyrefleksem – niwelują odbicia i odblaski, które powstają na soczewkach.
  • Szkła z powłoką antyelektrostatyczną – niwelują wpływ promieni elektromagnetycznych na narządy wzroku.
  • Szkła z powłoką antystatyczną – ograniczają osiadanie się kurzu na soczewkach.

Postaw na aplikacje

Na rynku znajduje się dużo darmowych aplikacji, zarówno mobilnych, jak i na komputery osobiste. Pomagają one dobrać ustawienia ekranu, tak by maksymalnie ograniczyć negatywny wpływ jego światła na oczy. Szczególnie warto zwrócić uwagę na:

  • Twilight – redukuje ilość niebieskiego światła, które jest generowane przez ekrany komputera lub smartfonu. Ustawia temperaturę barwy światła oraz stopień przyciemnienia.
  • Anti-EyeStrain – pomoże Ci rozplanować czas spędzany przy komputerze, pokażą ciekawe ćwiczenia gałek ocznych, pozwalają również na zoptymalizowanie ustawień monitora.
  • EyePro – program optymalizuje ustawienie ekranu, a także proponuje ciekawe ćwiczenia, sugeruje przerwy. Zawiera wiele filtrów ekranowych, redukuje poświatę ekranu.